سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وسایل حفاظت فردی_دست و بازو

وسایل حفاظت فردی

 

حفاظت دست و بازو

چه موقع باید حفاظت از دست و بازوها را فراهم آوریم ؟

اگر ارزیابی خطرات محیط کار مشخص کند که ریسک آسیب به دست و بازو برای پرسنل وجود دارد اقدامات مهندسی برای حذف خطرات اعمال شده است بایستی برای پرسنل وسایل حفاظتی مناسب تهیه کرد .

آسیب هایی که پرسنل نیاز است در مقابل خطرات وسایل حفاظتی استفاده کنند که شامل موارد زیر می باشد :

·         سوختگی ها

·         کبود شدن و کوفته شدن

·         خراش ها

·         بریدگی ها

·         سوراخ شدگی ها

·         شکستگی ها

·         قطع عضوی از بدن

·         تماس های شیمیایی

چه نوع تجهیزاتی برای حفاظت دست و بازوها لازم می باشد ؟

برای بسیاری از عملیات محیط کاری ? نصب حفاظ روی ماشین ها در نقطه عملیات کافی می باشد . برای مثال نصب یک مانع که غیر ممکن می سازد نفراتی که دستشان را روی نقطه جائیکه میز تیغه اره با چوب که احتمال بریدگی دارد تماس پیدا می کند . برای سایر عملیات خطرات که شما قادر خواهید بود آموزش دهید روشهای کاری که باعث حذف ریسکهای برای دست و بازو است .

آیا دستکش های حفاظتی موجود کدامنند ؟

خیر. دستکش های ساخته شده از انواع مواد که متناسب با خطرات محیط کار می باشد عموما هر چند ممکن است به 4 گروه تقسیم شوند :

v      دستکش های برای کارهای ساخته شده ساخته شده از ذرات فلز ? چرم و پارچه

v      دستکش های فیبری و آستری از فیبر

v      دستکش های شیمیایی و مقاوم در برابر مایعات

v      دستکش های عایق از جنس لاستیک

• دستکش های فلزی ? چرمی و پارچه ای

دستکش های محکم ساخته شده از ذرات فلز ? چرم و پارچه دست را برابر بریدگی ها و سوختگی ها و گرما محافظت می کند .

دستکش های چرمی :

دستکش های چرمی دستها را در مقابل جرقه ها ? گرمای متوسط ? ترک خوردن ? لبه پریدن و اشیاء زبر محافظت می کند . جوشکارها در مواقع ویژه به دستکش های چرمی با کیفیت بالا نیاز دارند .

دستکش های آلومینیومی

این دستکش ها معمولا برای جوشکارها ? کوره ها یا ریخته گری استفاده می شود زیرا آنها در مقابل گرمای منعکس شده ایزوله هستند . دستکش های آلومینیومی نیاز دارند یکسری مواد سیندتیگ در مقابل گرما و سرما برای حفاظت داشته باشند .

دستکش های آرامید فیبری

این سری از دستکش هایی هستند که فرد را در مقابل گرما و سرما محافظت می کند . بسیاری از دستکش های ساخته شده از فیبر آرامید دستکش هایی هستند که در برابر بریدگی و سوزاندگی خوب عمل میکنند .

مواد دیگر : چندین سازنده دستکش ها ی با فیبرهای دیگری که در برابر گرما و سرما مقاوم اند  فراهم می کنند . بعلاوه برای حفاظت در برابر دمای زیاد ممکن است با مقداری اسید تحمل آنها رابالا ببرند این مواد در مقابل قلیا ها و حلال ها مقاوم نیستند .

 • دستکش با آستری از فیبریک

این دستکش از پنبه? نخ یا فیبری که حفاظت را بالا می برد .

دستکش های فیبریک

این دستکش ها می تواند حفاظت را در مقابل لکه? نقره? خراشیدگی و ساییدگی ایجاد کنند .این دستکش ها حفاظت کافی را فراهم نمی آورند . هر چند در برابر اجسام تیز یا مواد سنگین استفاده می شود . اضافه کردن پوشش پلاستیکی به دستکش های فیبری دوامشان را بیشتر می کند و حفاظت را برای فعالیتهای مختلفی فراهم می کند .

دستکش ها با آستر فیبری

سازنده ها معمولا از نخ ابریشم با یک قسمت ضخیم درست می کنند . و یک طرف دیگر با نخ نازک پلاستیک می باشد . دستکش های فیبری تغییر شکل می دهند عموما به منظور حفاظت دست که کیفیت لازم را در مقابل آسیب ها دارا می باشد .این دستکش ها برای فعالیتهای اجرایی و حمل ونقل مواد شیمیایی در آزمایشگاه استفاده می شود . موقع انتخاب دستکش های حفاظتی در مقابل خطرات در تماس مواد شیمیایی همیشه با سازنده بررسیهای لازم را انجام دهید . اثربخشی دستکش ها را در مقابل مواد شیمیایی ویژه و شرایط محیط کاری تعیین می کند .

دستکش های مقاوم در برابر مایعات  شیمیایی :

دستکش های ساخته شده از لاستیک ( لاتکس ? نیتریل و بوتیل و .... ) پلاستیک یا مواد شبیه لاستیک نظیر نئو پرن حفاظت می کند . کارگرانی که که در تماس با روغن? گریس ?حلال ها دچار سوختگی شوزش ?درماتیت می شوند کاهش می دهد بعضی از دستکش های معمولی برای حفاظت شیمیایی در غلظت های پایین استفاده می شود . علاوه بر این جدول 4 انواع مختلف دستکش ها که مقاوم در برابر مواد شیمیایی هستند و به انتخاب بهتر شما در نوع دستکش ها کمک خواهند کرد .

دستکش های بوتیل لاستیک

این دستکش ها در برابر اسید نیتریک اسید سولفوریک اسید هیدروسولفوریک سوخت ها و پر اکساید فیوم اسید نیتریک دستها را محافظت می کند و همچنین در برابر مقدار بالای روغن موار شیمیایی اکسیداسیون و ازن و...  بعلاوه در برابر سوزش و تغییرات دمایی که قابل تغییر نیست مقاوم هستند .

دستکش ها ی لاتکس طبیعی یا لاستیک

دستکش های لاتکس قابلیت انعطاف و راحتی دارند و همین کیفیت محافظ بودن است که آنها را برای منظورهای عمومی ساخته شده اند. بعلاوه در برابر سوزش ناشی سند بلاست کردن کوبیدن صیقل دادن مقاوم هستند این دستکش ها دستهای کارگران را در مواجهه با محلولهای آبی و اسیدی آلکان ها نمک ها کتون ها  ... حفظ می کند . موقع انتخاب حفاظت دسشت شما باید آگاه باشید که لاتکس باعث حساسیت در بعضی افراد می شود . بنابراین ممکن برای همه مناسب نباشد .دستکش های هایپوژنیک و ... ممکن متناوبا در افرادی که حساسیت به دستکش های لاتکس دارند استفاده می شود .

دستکش های نئوپرن

این دستکش ها قدرت توانایی خوبی دارند و در برابر تماس مواد با چگالی بالا و در برابر مایعات گازوئیل ? آلکان ها و اسیدهای ارگانیک و آلکن ها و ....

دستکش های لاستیک نیتریل

این دستکش ها ی محکم حفاظت را در برابر حلالهای کلراید نظیر کلرااتیلن و پری کلرواتیلن .اگر چه برای شغلهایی که حساسیت بیشتری دارد استفاده می شود . دستکش های نیتریل در برابر سوزش ?سوراخ شدن مانع ها و  پارگی مقاوم هستند .

 

 

 

 چک لیست F :

 

آموزش بدهید پرسنل را ...

•         چرا حفاظت از دست و بازو در برابر خطرات محیط کار که دست و بازوشان را تهدید می کند لازم است ؟

•         چطور دستکش های حفاظتی را استفاده کنند ؟

•         محدودیت های تجهیزات حفاظتی فراهم شده کدامنند ؟

•         چه موقع باید وسایل حفاظتی دستکش و آستین بندها را باید پوشاند ؟

•         چطور باید وسایل حفاظتی دستکش و.. پوشید ؟

•         چطور از مناسب بودن آنها باید اطمینان حاصل کرد ؟

•         چطور وسایل حفاظتی دستکش و آستین بند را تمیز و نگهداری کنیم ؟

•         چطور علائم زیر را شناسایی کنیم ؟

-          ترکها

-          بی رنگ و رو شدن

-          پوسته شده یا کاملا فرسوده